fredag 30 oktober 2009

John Petrucci

  1. Komedi
  2. Dream Theater
  3. Prylarna
  4. Go gubbe
  5. Skägg
Det är relativt svårt och kanske också rätt onödigt att göra en lista om en kille jag egentligen inte vet så mycket om. Detta eftersom jag inte varit något stort fan av hans orkester men trots det så har jag hittat några saker som jag hoppas blir roligt att skriva om. Ja, och kanske sen även läsa men det är ju helt och hållet upp till den (du) som läser. Gillar du inte metal/hårdrock så kanske denna lista är extremt tråkig fast å andra sidan så har väl 90% av mina listor so far handlat om metal på något sätt. Strunt samma, here wo go:
Eftersom John anses vara en av de bästa och snabbaste gitarristerna (att vara snabb är löjligt viktigt) så har detta lett till en uppsjö utav parodier på hans lektioner, intervjuer och andra sammanhang. John är väl helt enkelt väldigt tacksam att driva med. Och det är kul! Att driva med John är jätteroligt, driva med Yngwie; totalförbud.
Jag kan egentligen inte säga så mycket om Dream Theater eftersom jag lyssnat väldigt lite på deras albums. Fram till för bara ett år sen så hatade jag tom Dream Theater, men det har gått över. Dom får idag 3 pistoler av 5, detta resulterar i en andra plats på listan ovan.
Hade det inte varit för att John envisas med att spela på Musicman så hade denna placering säkert varit överst. Men hopp i helvete va dessa gitarrer är fula. Det kvittar faktiskt hur bra de må vara, för det tvivlar jag inte på, men det gör ont i ögonen att titta på dom. Skulle vilja jämföra dessa gitarrer med synthgitarrer. Ni vet sådana sjukt fula keyboards som t ex Robert Wells brukar "rocka loss" med. Inte alls bra.
Men förutom detta så använder sig John av Mesa Boogie, vilket är top notch och coolt som fasen. Dimarzio gör även pickups åt honom, det är också respekt.Yngwie använder Dimarzio pickups. I rest my case.
Trots alla dessa otaliga parodier på John och alla blogginlägg där John blir häcklad av olika anledningar så går det inte att tycka illa om honom. Okej, jag känner inte honom alls men baserat på de intervjuer jag sett så verkar han faktiskt vara en oerhört trevlig och go kille. Genomsnäll på något sätt. Kanske är en proffsig och påklistrad mediafasad men jag tror inte det. Han är nog en fin och mysig kille som gillar att spela musik.
Det som dock inte är okej är hans skägg. Alldeles för tjockt och märkligt trimmat. Skulle han bara fixa det så hade John stigit i graderna enormt mycket.

1 kommentar:

  1. Håller med om skägget samt Mesa, därefter är det hal is fan... Grymt att JP får en egen lista dock. Kudos!

    SvaraRadera