tisdag 13 oktober 2009

Dixie och musik

  1. Lynyrd Skynyrd
  2. Andy Timmons
  3. Dixie Chicks
  4. Black Stone Cherry
  5. Tandalösmusik
En kort lista över 5 olika musikakter från den amerikanska södern. Första placeringen går inte att ta ifrån grabbarna i Lynyrd Skynyrd. Att ha Free Bird på sin repertoar räcker till en första plats på nästan vilken lista som helst. Okej, en lista över de 10 snabbaste bilarna skulle kanske inte funka men ni fattar vad jag menar. Free Bird är bäst, så är det bara. Sen att pojkarna dessutom skrivit närmare en miljard andra svinbra låtar gör ju inte direkt första platsen svårare att inneha.
På andra plats har vi en relativt ny bekantskap för mig i form utav Andy Timmons. Killen har lirat med min första stora kärlek vilket är jävligt stort. Okej, hennes musik är rätt lökig men satan va fin hon var! Nog om det nu. Om jag skulle välja en favoritgitarrist så ligger Andy Timmons riktigt bra till. En känsla tillsammans med en teknik som gör en knäsvag. Inte på samma sätt om Olivia gjorde såklart utan en annan typ av beundran. Ah, kolla in killen lira så förstår ni.
På tredje plats kommer jag sticka ut hakan något och påstå att detta är det enda tjejband som är något att ha. Anledningen till detta är delvis att jag inte vet så många andra band med enbart kvinnor men först och främst för att just Dixie Chicks är märkligt bra. Nästan jobbigt bra faktiskt.
Black Stone Cherry är tuff gungrock som andas ökensand, Jack Daniels, svett och jävligt utsvängda brallor. Oerhört tufft alltså. Men du måste lira sån här musik, dricka rätt mycket brännvin och lukta äckligt för att komma undan med utsvängda brallor.
På sista plats har vi all musik från södern som innefattar banjos, gamla gubbar med total avsaknad av tänder och som sjunger om hur gött det är att ligga med grisar och syskon. Det är nästan alltid otroligt dåligt och rätt osmakligt.

1 kommentar:

  1. Jag saknar Eric Johnson på listan men sällar mig till hyllningskören (duon?) för Mr. Timmons.

    Black Stone Cherry borde funka även för en strikt vegan då gossarna i bandet är absolutister, no?

    SvaraRadera